Zadbaj o stopy na wiosnę! Pozbądź się grzybicy paznokcia

Wiosna zbliża się wielkimi krokami. Nareszcie będziemy mogli zrzucić ciężkie buty i założyć wygodne sandały lub klapki. Nie dla każdego jest to jednak powód do radości, szczególnie dla osób zmagających się z grzybicą paznokci. Poznaj nowoczesne metody leczenia grzybicy paznokci i pozbądź się problemu zanim zrobi się ciepło!

grzybica paznokci leczenie

Grzybica paznokci u stóp jest nie tylko problemem estetycznym, ale również zdrowotnym. W dodatku występuje dość często. Stanowi bowiem aż 50% wszystkich infekcyjnych zmian na paznokciach. Jakie daje objawy? Czy istnieją jakieś sprawdzone sposoby walki z tym nieprzyjemnym i mało estetycznym problemem? Sprawdźmy!

Czym jest grzybica paznokcia?

Grzybica paznokcia, czyli onychomikoza, jest chorobą w 80% przypadków wywoływaną przez dermatofity, w ok. 20% przypadków przez drożdżaki, a w 6% przez pleśniaki. Ma charakter przewlekły i niestety skłonność do nawrotów. Znacznie częściej atakuje także paznokcie u stóp niż u rąk. Z grzybicą paznokci najczęściej borykają się osoby starsze, zarówno kobiety jak i mężczyźni. Dzieje się tak z co najmniej kilku powodów. Jakich? Osoby starsze mają słabsze krążenie obwodowe krwi, poza tym paznokcie rosną u nich wolniej. Do rozwoju infekcji grzybiczej na paznokciach mogą przyczynić się także cukrzyca oraz mniejsza aktywność fizyczna.

Jak objawia się grzybica paznokci?

Infekcja grzybicza stopniowo zmienia wygląd paznokcia. Staje się on:

• Kruchy, łamliwy, pofałdowany i matowy
  • Pogrubiony
  • Zniekształcony
  • Popękany
  • Zmienia barwę na żółto-brązową, mleczno-żółtą lub zielono-brązową
  • Ulega zaciemnieniu, co może być wynikiem gromadzenia się pod nim zanieczyszczeń
  • Może wydzielać nieprzyjemny zapach.

Infekcja grzybicza może rozprzestrzenić się także na sąsiednie paznokcie, objąć skórę wokół paznokcia oraz obszar między palcami. Taki stan świadczy już o grzybicy stóp, zwanej inaczej stopą atlety lub stopą sportowca.

Grzybica paznokci nie tylko u osób starszych – inne czynniki ryzyka

Choć grzybica paznokci rzeczywiście występuje głównie u osób starszych, wiek nie jest jedynym czynnikiem ryzyka. Do rozwoju grzybicy możemy doprowadzić również, chodząc boso w takich miejscach, jak basen, ogólnodostępna szatnia czy prysznic, korzystając z pożyczonego obuwia czy narzędzi do pielęgnacji stóp – nożyczek, cążków itp. Grzybicy paznokci bardzo łatwo możemy nabawić się również, korzystając z salonów kosmetycznych, które nie dbają o właściwy poziom sterylizacji narzędzi.

Podejrzewasz u siebie grzybicę stóp? Udaj się do podologa!

Podolog specjalizuje się w diagnostyce oraz leczeniu wszelkich chorób w obrębie stóp. Można śmiało powiedzieć, że wie o nich praktycznie wszystko! Co więcej, jego wiedza wykracza poza jedną dziedzinę medycyny. Obejmuje dermatologię, kosmetologię, ortopedię, chirurgię, a nawet diabetologię. Podolog wyleczy zarówno grzybicę, jak i odciski, modzele czy wszelkiego rodzaju brodawki. Jak wygląda konsultacja z tym specjalistą? Podolog rozpoczyna każdą wizytę od szczegółowego wywiadu z pacjentem oraz dokładnego obejrzenia jego stóp. Dopiero na tej podstawie decyduje, jakie badania zlecić pacjentowi. A może to być:

• Mykologia – badanie, które pozwala rozpoznać rodzaj grzyba odpowiedzialnego za infekcję. Próbkę do badania stanowią zeskrobiny pobrane spod paznokcia lub fragment tkanki skórnej.
  • Test paskowy – badanie które pozwala ustalić, z jakim rodzajem infekcji mamy do czynienia (grzybiczą, bakteryjną). Próbkę stanowią wyskrobiny pobrane spod paznokcia.

Grzybica paznokcia – dostępne metody leczenia

Leczenie grzybicy paznokcia nie należy do łatwych, dlatego zawsze powinno przebiegać pod czujnym okiem specjalisty (podologa, dermatologia itp.). Sposób leczenia zależy od wielu czynników, przede wszystkim od rodzaju grzyba oraz stopnia zaawansowania samej choroby. Najpierw sięga się najczęściej po doustne leki przeciwgrzybicze – terbinafinę lub itrakonazol. Sprawiają one, że zainfekowana grzybicą płytka paznokciowa stopniowo zostaje zastąpiona zdrową.

Leczenie miejscowe grzybicy paznokci polega na pokryciu ich powierzchni lekiem w formie lakieru, maści, kremu czy żelu. Przykładem takiego leku może być cyklopiroks. Alternatywą w leczeniu grzybicy paznokci może być również specjalny balsam z mocznikiem.

A gdy infekcja grzybicza jest poważna…

…konieczne może być chirurgiczne usunięcie paznokcia. Wówczas zastosowany u pacjenta lek przeciwgrzybiczy może dać lepsze efekty. Niestety bywa też, że żadne sposoby leczenia nie pomagają. W takiej sytuacji lekarz może podjęć decyzję o trwałej resekcji płytki paznokciowej.

Innowacyjne metody leczenia grzybicy paznokci u stóp

Aktualnie w naszej klinice prowadzone jest badanie kliniczne z preparatem w spray’u podawanym miejscowo. Przed rozpoczęciem kuracji każdy pacjent będzie miał możliwość bezpłatnej diagnostyki za pomocą testu paskowego oraz konsultacji z podologiem, który zweryfikuje procent zajętego paznokcia przez grzybicę.

Pacjent, który zakwalifikuje się do programu jest objęty bezpłatną opieką dermatologiczną i podologiczną przez okres leczenia (tj. ok. 3 miesiące) oraz obserwacją do 9 miesięcy po zakończeniu leczenia.

Chcesz dowiedzieć się więcej o nowoczesnych metodach leczenia grzybicy paznokci?

Zadzwoń: +48 570 700 160
Napisz: badaniakliniczne@holsaclinical.pl

KATEGORIE

OSTATNIE POSTY